چاشنی دلایل غبارآلود بودن محیط زندگی شما و نکاتی برای نظافت و خانه تکانی قبل از عید - چاشنی

به ایام عید نوروز نزدیک می‌شویم و همه شما مشغول تمیز کردن خانه خود هستید و احتمالا از این که مجبورید همه جا را گردگیری کنید، خسته شده‌اید! حتی شاید از جمع شدن گرد و خاک روی میزها، کابینت‌ها و کمدها کلافه شده باشید. بیایید ببینیم که چه چیزی باعث می‌شود این ذرات مزاحم همه جا بنشینند و همچنین چه اقداماتی می‌توانید برای از بین بردن آن‌ها انجام دهید. در ادامه همراه چاشنی دلایل غبارآلود بودن محیط زندگی شما و نکاتی برای نظافت و خانه تکانی قبل از عید را بخوانید.

دلایل غبارآلود بودن محیط

حتما برای شما هم پیش آمده که با خودتان بگویید من که خودم آدم مرتب و تمیزی هستم و همه جا را گردگیری می‌کنم، پس چطور همیشه خانه من پر از گرد و غبار ناخواسته است؟ شاید به نظر برسد هیچ وقت نمی‌توان از پس این گرد و غبار مزاحم برآمد، اما باید بدانید که بعضی کارها را اشتباه انجام می‌دهید و می‌توانید با رعایت چند نکته ساده، این مشکل را برطرف کنید. در ادامه دلایل غبارآلود بودن محیط زندگی شما و ترفندهایی برای نظافت و خانه تکانی قبل از عید را به شما آموزش می‌دهیم.

دلایل غبارآلود بودن محیط زندگی شما

فیلترهای ارزان و کثیف سیستم تهویه مطبوع

فیلترهای بزرگ هوا که روی کولرها، اسپلیت‌ها و در کل سیستم‌های تهویه مطبوع نصب شده‌اند، اولین خطوط دفاعی در برابر گرد و غبار هستند. این فیلترها در کیفیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند و انواع ارزان قیمت آن‌ها دارای سوراخ‌های و منافذ بزرگ‌تری هستند که باعث می‌شود گرد و غبار بیشتری را عبور دهند و وارد خانه شما کنند. فیلترهای هوا برای مصارف خانگی به نسبت مصارف صنعتی و تجاری از کیفیت پایین‌تری برخورداند و نمونه‌هایی که دارای منافذ بسیار ریز و کارآمد هستند، عموما در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین باید بدانید که هر چه بیشتر از سیستم تهویه مطبوع خود استفاده کنید، فیلترهای‌شان کثیف شده و رفته رفته مسدود می‌شوند که آن‌ها را در برابر گرد و غبار بی‌اثر می‌کند. شما باید این فیلترهای هوا را حداقل هر سه ماه یک بار یا در ابتدای هر فصلی تعویض کنید.

گرد و غبار و کرک فرش‌ها

گرد و غبار موجود در کفش‌ها، پنجه‌های حیوانات خانگی، موهای آن‌ها و همچنین ذرات موجود در هوا همگی به الیاف فرش منتقل می‌شوند که می‌تواند یکی از دلایل غبارآلود بودن محیط زندگی شما باشد. همین طور وقتی روی فرش‌ها راه می‌روید، کرک و پرزهای خود فرش نیز از زمین بلند می‌شود و فضای خانه شما را غبارآلود می‌کند. جارو کشیدن مکرر (روزانه یا یک روز در میان) می‌تواند به از بین بردن این شرایط کمک کند. برای کاهش بیشتر گرد و غبار موجود در فرش، اعضای خانواده را ترغیب کنید که کفش‌های بیرون را خارج از درب ورودی خانه درآورند و یا آن‌ها را درون جاکفشی با درب بسته قرار دهید. اگر حیوان خانگی دارید نیز زود به زود موهای‌شان را کوتاه کنید که با این اقدامات می‌توانید مقدار زیادی از آلودگی‌های محیطی را کم کنید.

درز پنجره‌ها و درب‌های ورودی

درزها و شکاف‌های اطراف پنجره‌ها و چهارچوب درب‌های ورودی، نه تنها دلیل اصلی اتلاف انرژی هستند، بلکه با هر بار وزش باد، گرد و غبار زیادی را به داخل خانه می‌آورند. زندگی در کنار یک جاده یا فضای خاکی یا محیط طبیعی، می‌تواند وضعیت بدتری ایجاد کند. خوشبختانه راه حل ساده‌ای برای رفع این مشکل وجود دارد و شما می‌توانید با استفاده از درزگیر یا چسب آکواریوم، جلوی ورود آلودگی‌ها را بگیرید.

گردگیری نامناسب

مهم نیست که هر چند وقت یک بار نظافت و گردگیری می‌کنید، اگر این کار را به درستی انجام ندهید، ممکن است ناخواسته به جای پاک کردن گرد و غبار، آن‌ها را به اطراف منتقل کنید. همیشه مطمئن شوید که پارچه یا گردگیر مورد استفاده شما از میکروفیبر ساخته شده که در به دام افتادن بیشتر گرد و غبار کمک می‌کند. اگر ترجیح می‌دهید از پارچه استفاده کنید، مطمئن شوید که کمی خیس و مرطوب باشد. همچنین همیشه گرد و غبار را از بالا به پایین (یعنی ابتدا سطوح بالاتر) پاک کنید. به یاد داشته باشید که گرد و غبار می‌توانند به سطوح عمودی نیز بچسبند، بنابراین ماهانه یک بار دیوارها را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

کانال و دریچه کولر

گرد و غبار می‌توانند از طریق کانال‌ها و دریچه‌های کولر وارد محیط زندگی شما شوند. کانال‌های هوای تعبیه شده در سقف‌ها، دیوارها، زیر شیروانی‌ها و فضای داکت می‌چرخند و اگر سوراخ یا نقاط مهر و موم نشده‌ای در مسیر وجود داشته باشد، گرد و غبار از این طریق به داخل مجاری کشیده شده و سپس به فضای زندگی شما منتقل می‌شوند. اگر بعد از راه اندازی هیتر یا کولر گازی متوجه نشستن گرد و غبار بیشتری روی سطوح شوید، نشان از نشتی در مسیر کانال می‌دهد. در این صورت زمان آن فرا رسیده که با یک تکنسین تاسیسات تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند روی سیستم کانال شما آزمایش فشار انجام دهند تا نشتی را تشخیص دهند و ترمیم کنند.

نکاتی برای نظافت و خانه تکانی قبل از عید

دستگاه تصفیه هوا به عنوان راه حل نهایی

اگر چه با تمامی راه حل‌های گفته شده، میزان گرد و غبار در خانه شما کاهش می‌یابد؛ اما، اگر این مقدار همچنان نگران کننده بود، می‌توانید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید. این دستگاه‌ها دارای فیلترهای مختلفی از جمله فیلترهای کربن و HEPA هستند که برای به دام انداختن گرد و غبار و ذرات معلق در هوا طراحی شده‌اند.

شما درباره دلایل غبارآلود بودن محیط چه دیدگاهی دارید؟ تجربیات و روش‌های مفیدی که در این زمینه سراغ دارید، با ما و همراهان چاشنی به اشتراک بگذارید و برای ما بنویسید.

منبع: Bob Vila

بیشتر بخوانید: ۵ ترفند ضدعفونی وسایل خانه برای افرادی که به نظافت بسیار حساسند

بیشتر بخوانید: قسمت‌هایی از خانه که باید تمیزکاری و نظافت شوند اما هرگز به آن‌ها توجه نمی‌کنیم

امتیاز: ۵٫۰ از ۵ (۱ رای)

کمی صبر کنید…

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 92 views بار دسته بندی : دکوراسیون و چیدمان تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها