چاشنی چرا نصب تلویزیون بالای شومینه در طراحی داخلی یک فضا اشتباه است - چاشنی

به احتمال زیاد بارها در انواع طراحی‌های داخلی دیده‌اید که برای جذابیت بیشتر فضا، دیوار بالای شومینه را با نمای خاصی برجسته کرده و تلویزیون را بالای آن نصب می‌کنند. این مورد شاید در نگاه اول بسیار مطلوب به نظر برسد؛ اما، ما می‌خواهیم به شما بگوییم که چرا نصب تلویزیون بالای شومینه در طراحی داخلی یک فضا اشتباه است. در ادامه با چاشنی همراه باشید.

نصب تلویزیون بالای شومینه در طراحی داخلی

اگر بخواهیم واقع بین باشیم، شما اولین کسی نیستید که فکر می‌کنید قسمت بالایی شومینه، یک مکان ایده آل برای قرار دادن تلویزیون است. در واقع، سازندگان خانه شما نیز فقط برای همین منظور خروجی‌های برق و کابل را از روی قفسه افقی بالای شومینه عبور می‌دهند تا شما بتوانید این کار را انجام دهید. با این حال باید بدانید که نصب تلویزیون بالای شومینه در طراحی داخلی می‌تواند بسته به نوع شومینه‌ای که دارید، اشتباه باشد. همین طور باید بدانید که دلایلی فراتر از صرفا گرمای زیاد، در این جا مطرح است. به خواندن ادامه دهید تا ببینید چرا بهتر است تلویزیون خود را در جای دیگری قرار دهید.

نصب تلویزیون بالای شومینه در طراحی داخلی

گرمای بیش از حد

در جواب این سوال که آیا واقعا فکر بدی است که تلویزیون را بالای شومینه نصب کنید؟ در وهله اول باید بگوییم که نصب تلویزیون بالای شومینه عموما توصیه نمی‌شود؛ زیرا، گرمای زیاد تولید شده، لوازم الکترونیکی را خراب می‌کنند. دیوار قسمت بالایی شومینه اغلب گرم‌تر از سایر دیوارهای خانه است و شما باید این موضوع را در نظر بگیرید که یک شومینه گازی می‌تواند در هر ساعت چیزی معادل ۲۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ واحد حرارتی BTU گرما تولید کند. این در حالی است که برای گرم کردن یک خانه ۱۴۰۰ فوت مربعی در طول یک زمستان معمولی فقط ۱۵۰۰۰ BTU در هر ساعت لازم است.

برای این که خود شما از این موضوع مطمئن شوید، در مرکز تقریبی محلی که تلویزیون صفحه تخت شما نصب شده است، دماسنج را به دیوار بچسبانید. سپس شومینه را روشن کرده و اجازه دهید چندین ساعت کار کند و پس از آن دماسنج خود را بررسی کنید. اگر دما به ۱۰۰ درجه فارنهایت برسد یا از آن فراتر رود، مکان انتخابی شما برای تلویزیون بیش از حد گرم است. اگر دمای هوا زیر ۱۰۰ درجه فارنهایت باقی بماند، این محل برای نصب تلویزیون ایمن است.

تجمع حرارت

گرمای زیاد دشمن لوازم برقی و الکترونیکی است؛ اما، به این موضوع نیز فکر شده و بعضی از شومینه‌ها در طراحی خود از دمنده‌های هوا برای هدایت گرمای تولید شده به سمت فضای داخلی شما استفاده می‌کنند. این حرکت، باعث کاهش تجمع حرارت به صورت نقطه‌ای در یک ناحیه می‌شود. با این وجود باید دقت داشته باشید که حتی یک شومینه دارای دمنده که هوای گرم را به سمت مرکز اتاق هدایت می‌کند، باز هم باعث می‌شود مقداری گرما به سمت بالا خارج شود. همچنین هستند مواردی که خود شومینه به تنهایی حرارت کمی تولید می‌کند و با یک دمنده مناسب، تجمع گرما روی دیوار بالایی خود را بسیار کم می‌کند. حتی بعضی از این شومینه‌ها هرگز روشن نمی‌شوند و صرفا جنبه زیبایی داشته و گرمایش فضا وابسته به آن‌ها نیست.

در هر صورت شما باید حواستان به این موضوع باشد و با دماسنج از حداکثر دمای دیواری که می‌خواهید تلویزیون خود را روی آن آویزان کنید، مطلع شوید.

خارج شدن از گارانتی

یک نکته مهم دیگر که برای نصب تلویزیون بالای شومینه وجود دارد، خارج شدن از گارانتی است. امروزه تلویزین‌های LCD و LED صفحه تختی که در بازار موجود هستند، قیمت‌های بسیار بالایی دارند و شما قطعا نمی‌خواهید که پول‌تان را هدر بدهید! بد نیست بدانید که آسیب ناشی از گرمای شومینه می‌تواند ضمانت نامه تلویزیون شما را باطل کند. اگر زمانی تلویزیون شما دچار مشکل شود و تکنسین مرکز خدمات، علائم آسیب ناشی از گرما را کشف کند، گارانتی شما باطل شده و تولید کننده از پرداخت هزینه تعمیرات خودداری خواهد کرد، حتی اگر تلویزیون هنوز در مدت ضمانت خود باشد.

آسیب فیزیکی

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، همچنین باید بدانید تماشای تلویزیونی که بیش از حد بالا برده شده است، می‌تواند باعث بروز آسیب‌های گردنی و فیزیکی باشد. حتما تا به حال در ردیف‌های اول یک سالن سینما، کنسرت یا اجرای نمایش نشسته‌اید و بعد از مدتی دچار گردن درد شده‌اید. این حالت دقیقا مشابه نصب تلویزیون در ارتفاع بسیار بالا است. بنابراین در هنگام انتخاب دیوار مناسب برای قرار دادن تلویزیون خود، ارتفاع صحیح را در نظر بگیرید. راحت‌ترین زاویه برای مشاهده تلویزیون زمانی است که یک سوم پایینی آن درست مقابل چشم شما قرار گرفته باشد. اگر زاویه و ارتفاع شما نسبت به صفحه نمایش مناسب نباشد، پس از تماشای تلویزیون بیش از ۳۰ دقیقه یا بیشتر، ممکن است دچار ناراحتی شوید و این مورد در طولانی مدت به بدن شما آسیب می‌رساند

در نهایت نیز باید بدانید که دیوار بالای شومینه همیشه بهترین مکان برای قرار دادن تلویزیون نیست. کمی خلاق باشید و دیوارهای دیگر را نیز بررسی کنید. شاید دیوار کناری یک پنجره بزرگ یا ما بین قفسه‌های دکوری نیز گزینه‌های خوبی برای این کار باشند. نظر شما درباره نصب تلویزیون بالای شومینه در طراحی داخلی چیست؟ اگر در این زمینه متخصص هستید، تجربیات ارزشمند خود را برای ما بنویسید و دیدگاه‌هایتان را با ما و همراهان همیشگی چاشنی به اشتراک بگذارید.

منبع: Bob Vila

بیشتر بخوانید: ۱۰ اشتباه تنظیم فضای کاری در خانه که همگی ما مرتکب آن می‌شویم

بیشتر بخوانید: با ۱۰ مورد ترند چیدمان جدید Terrazzo رنگ‌ها را وارد فضای داخلی خانه خود کنید

امتیاز: ۵٫۰ از ۵ (۱ رای)

کمی صبر کنید…

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 362 views بار دسته بندی : دکوراسیون و چیدمان تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها